#birlikteihracat 2 Ayda 138 Kisiye Nasil Ilk Defa Ihracat Yaptirdi?

Zekeriya Mulbay
16 min readNov 8, 2020

--

Kucuk bir not: Bu yazi 1 ay once cikacakti ama yogunlugumdan dolayi duzenlemeye sira gelmedi. Ilk ihracatini yapan kisi sayisi su anda buyuk ihtimal 200'u gecti.

birlikteihracat.com

Butun hikayenin cikis noktasi asagidaki tweet gibi gorunse de aslinda ihracata olan hevesim cok daha eskilere dayaniyor. Turkiye’de bulundugum son 2 sene neredeyse her hafta ihracata kafa yordum ama gerek uygun ihracat kanalini bulamamam gerekse gunluk islerimin yogunlugu ile bir turlu dolar kazanamamistim. Nasip bugunlereymis.

Yukaridaki tweet’i atmadan once sevdigim bir arkadasimla yaklasik 2 saat telefonla konusmustum. Isini cok sevse bile yoneticisi mobbing yapiyordu. Ihracatin gorece cok kolay yolunu buldugumu soyleyip butun ayrintilari ile anlattiktan sonra bilgisayar basina oturdum ve yukaridaki tweet’i bir cirpida yazdim. Ne bir duzenleme ne de yeniden okuma yapmistim. Sanirim tweet serisinin insanlarda karsilik bulmasini bu dogalliga baglayabilirim.

Kisa Suren Slack Macerasi

Tweet’im ciddi basari* yakalayinca bir arkadasim Slack hesabi acmami tavsiye etti. Bu tavsiye hem en iyi hem de en kotu tavsiye oldu.

En kotu tavsiyeydi cunku; devam eden 2 ay boyunca haftanin 7 gunu ve her gun en az 6 saatimi alan kocaman bir karadelik haline gelmisti.

En iyi tavsiyeydi cunku; topluluk yonetme ile alakali aklima gelen her seyi denedigim ve sonuclarini hizlica gorebildigim erken donem laboratuarim oldu. Simdi ayaklarim bu kadar saglam yere basiyorsa nedeni Slack’in o dinamizi diyebilirim.

*Tweet serisindeki basarinin %30'unu kendime atfedebilirim. Geriye kalan %70'lik payi insanlarin COVID’den dolayi evde olmasi ve TL’deki ciddi deger kaybetmesine yorabiliriz.

🔒 750 Kisilik Kapali Ilk Grup

Slack grubunu acmam ve iceriye insanlarin akin etmesi ile 1–2 gun icinde nufusumuz 750 kisiye ulasti. Bu kadar kisiyle ne yapacagim, bu insanlari nasil verimli ve surdurulebilir sekilde ihracata sevk edecegim hakkinda en ufak bir fikrim olmadigi icin gruba alimlari kapatmak zorunda kaldim.

📬 Twitter DM Patlamasi

Alimlari kapatmamim hemen ardindan Twitter’da DM kutum doldu. Ne kadar cevaplasam da okunmamis mesaj sayisi 200–300 arasinda seyretti. Gerci hala da oyle. Bir topluluk uyesi mesaj kutumu yonetecek bir uygulama uzerine calisiyordu. Eger burayi okuyorsa ona da selam olsun. Umarim en kisa zamanda urunu teslim eder :)

DM kutumu kapatmami oneren cok kisi var ama gec de olsa herkesin sorusunu cevaplamayi istedigim icin acik tutuyorum.

🔥 Sosyal Medyada Kitleyi Sicak Tutmak

Twitter kullanmayi bu toplukla birlikte ogrendim desem yeridir. Surecin basinda 300'den az takipcim vardi ve cok nadir tweet atiyordum. Su anda 10bin’den fazla kisi takip ediyor. Amacim hem ihracat yapan kisi sayisini artiracak mekanizmayi kurmak hem de sosyal medyada (simdilik sadece Twitter) ihracat ile ilgili olabilecek herkese ulasmak. Aylik Tweet goruntulenmelerim 1–2M arasinda seyrediyor. Duzenli olarak paylasimlara devam ettigimde 6–12 ay sonra barajin yikilacagini ve profesyonel bireysel ihracat kavraminin onunun acilacagini bekliyorum.

En cok paylastigim Tweet’ler genelde ilk ihracatini yapan gercek kisilerin deneyimlerinden olusuyor.

Topluluk icinde o kadar degerli insanlar paylasim yapiyorlar ki her birini tek tek okuyup Twitter’de paylasmayi kendime gorev atfediyorum. Amacim gercekten ihracat yapmaya niyetli ve zamani olan kisileri bir araya toplamak. Bu nedenle gruptaki en degerli icerikleri disariya aktarmaya ciddi mesai harciyorum.

Burada bana dusen bu deneyimleri tutup yakalayip daha fazla kisiye ulastirmak. Kendim ihracatci olsam bile burasi sadece benim sayemde degil; toplulukta yer alan herkesin sayesinde ayakla kaliyor. Benim gorevim mekanizmayi kurmak ve daha fazla kisiye ulastirmak. Uyelerin gorevi ise daha fazla ihracat yapmak.

Asiriya kacmadan surecin zoruluklarini da paylasiyorum.

Ama en cok attigim tweet’ler de en cok etkilesimi alan ve dikkat ceken populist paylasimlar oluyor.

Burada en cok karsilastigim ve hakli buldugum geri bildirim insanlara “cok kolay para kazanma yolu” sundugum “algisi”. Buna hem katiliyorum hem de katilmiyorum.

Katiliyorum cunku; bazi ekran goruntuleri belirli yetenege sahip ve ciddi deredece caba harcayan kisilerden geliyor (hicbiri yalan degil). Herkes bu derece odakli calisamiyor veya sadece ayni yetenege sahip degil.

Katilmiyorum cunku; insanlari once heves ettirerek belirli bir esigi gecirmek sonra da gercekten niyetlenen kisiye adimlari tek tek sunmanin en verimli yontem oldugunu dusunuyorum.

Son 2 sene Turkiye’de ihracat yaparken ne kadar ugrastigimi goz onune aldigimda Upwork uzerinden ihracat yapmak gercekten en kolay ve kilciksiz ihracat yapma yontemlerinden biri. O nedenle yukaridaki paylastiklarimin gercekliklerinin arkasindayim. Zaten birlikteihracat.com sayfasindan topluluga katilan herkes bu durumu ve kisileri rahatlikla teyit edebilir.

🎯 Olusum Ne Yapacak?

Slack topluluguna donelim. Ilk 750 kisiyi aldiktan sonra ilk yaptigim gozlemlemek oldu. En aktif kisilere Calendly linki atarak gorusme talep ettim. 2 hafta icinde yaklasik 50 kisi ile goruserek 20 kisilik yonetim/admin/beyin takimi olusturdum. Niyetim yapacaklarimi bu kisilerle konusarak sadelestirmek ve daha dogru (!) adimlar atmakti.

Herkesten fikir alarak ilerlemek basta cok yerinde gibi gorunse de uzun vadede Slack ile birlikte beni yavaslatan ana unsurlardan biri oldu. Bu 1 aylik bocalamadan sonra yoluma daha dik ve odakli devam ettim. Sonucta burasi herkesi memnun etmek isteyen bir olusum degil. Hevesi, zamani ve yetenegi olan kisileri dolar kazandiracak bir SIKISTIRMA merkezi olmali.

Ne oldugumuza, insanlari nasil daha kolay ve olceklenebilir yontemlerle ihracat yaptiracagimiza kafa yorarken (yonetime yaptigim ilk sunumu asagiya ekledim) Twitter DM kutum beni ciddi anlamda yormaya baslamisti ve grubu tekrar acma konusundaki baski her gun artiyordu.

👩‍💼 Form ile Alim

Twitter DM’den gelen sorularin %80'ni grubun ne zaman acilacagi ile alakaliydi. Ilk 750 kisinin aktifliginden ve odagindan memun kalmadigim icin bu sefer de girisleri zorlastiralim ve mulakat tabanli yapalim istedik. Iste asagidaki form basvuran kisileri tek tek degerlendirmeye aldigimiz formdu.

Yaklasik 700 basvuruyu tek tek inceleyerek 442'sini gruba kabul ettik. Artik grubun aktifligi ve surec hakkinda cok daha umutluydum. Asagidaki Tweet ise gruba ikinci alimlari nasil yaptigimizin canli gostergesi.

😡 Ayni Husran

Lakin isler bekledigim gibi olmadi. Iceriye yeni uyeleri nasil alirsak alalim aktiflik hizli bir sekilde dusuyordu. Ayni durumu ucunu alimlarda da gozlemleyince artik gorusum netlesti: “Slack, topluluk yonetimi icin uygun bir arac degil.”

♾ Circle.so Deneyimi

Bunun uzerine alternatif topluluk araclari arastirmaya basladim. 8 adet arac inceledikten sonra en cok begendigim Circle.so ya tam 2 gun (16 saat) harcayarak ayaga kaldirdim. Slack’i neden sevmedigimi ve Circle.so ile kurdugum sistemi anlattigim videoyu asagidaki tweet’de bulabilirsin.

Bu kisimda bir es verip ozel hayatimdan bahsetmek istiyorum. Tum bu beyin firtinalarina, Twitter yonetimine, DM cevaplamaya, yeni platform denemelerine bu kadar zaman ayirirken gelirim %60 oraninda azalmisti. Ingiltere’ye ailecek yeni geldigimiz ve bankadaki para ile sadece 2 ay burada yasayabilecegimizi dusundugumde ayni stresi hala iliklerime kadar hissediyorum. Bir yanda para kazanma zorunlulugum, diger tarafta kendime asiri yakistirdigim ihracat yaptirabilme fonksiyonum. Gerceklik ibresi para kazanma zorunlulugunda ama kalbim kesinlikle birlikte ihracat konusunda.

Bu kismi anlatmak istedim cunku bu yazida anlatacagim denemelerin tamamini cok kisitli sartlar ve zaman altinda gerceklestirdigimi bilmeniz bu deneyimi daha dogru ozumsemeniz icin olmazsa olmaz diye dusunuyorum.

Tum bu kisitlara rahmen bu kadar zaman ayirdigim Circle’i daha denemeden yayina almadim cunku, mesajlasma ozelligi icime sinmedi. Forum kismi guclu olsa da insanlarin hizli ve pruzsuz bir sekilde iletisimde olmasi gerekiyor ve Slack bu iletisimi cok iyi sagliyordu.

Aktiflik Takintim

Cogu kisiye gore sacma olan bir karakterim var. Giristigim ise cok profesyonel bakiyorum. Bu nedenle topluluk benim gozumde bir yol gecen hani degil. Yani herkes aktif olmak zorunda.

Her zaman odagim grubun buyuklugunden cok kalitesi oldu. Yukaridaki mesajlarda bahsettiklerimi de iyi ki yaptim bu arada. Topluluk gittikce daha cok “gercekten” ihracat odakli insanlardan olusmaya basladi.

Atesi yakmak icin kucuk bir kivilcim yeter. Bu topluluk iste bu kivilcim olacak.

Topluluk 1000 kisiye cok hizli olastiginda en bastaki aitlik kavraminin yerinde yeller esiyordu. O nedenle tekrar aktif cekirdek kitleye donus uyelerin aitlik duygularini tekrar tetikledi.

Peki #birlikteihracat toplulugu ne kadar aktifti? Iste size ornek bir tweet:

  • Aktif atfedilen 6000 kisilik bir Slack gurubunda 13bin mesaj atilmis
  • Ayni zaman araliginda 500 kisilik bizim Slack gurubunda ise tam 24bin mesaj.

Yani kisi basi tam 24 kat daha fazla mesaj. Bu olayla birlikte gurubun buyuklugunun cok da onemi olmadigini fark ettim. Benim icin buyuk bir aydinlanma oldu.

Aktifligin yaninda gercekten ihracat yapan kisi sayisinda da artis gorduk.

💰 Parali Uyeligin Etkilesime Etkisi

Amacim kisa donemli basaridan ziyade uzun vadeli surdurulebilir buyume oldugu icin mumkun oldugunca farkli yaklasimlari seri bir sekilde denemeye calistim. Kullandigimiz 2 aylik donemde Slack’de 4 mevsim yasadik diyebilirim. Gunluk mesaj sayilarina gore incelersek:

  • 400 mesaj/gun: Plansiz ilk alim haftasi
  • 200 mesaj/gun: Plansiz alim sonrasi aktiflik
  • 750 mesaj/gun: Mulakatla alim yaptigimiz ilk hafta
  • 400 mesaj/gun: Mulatla gelen kisilerin gercek aktiflikleri
  • 700 mesaj/gun: Gruba yeni uye alimi yapmayacagimizi soyledigimde mevcut uyelerin aktiflikleri artti.
  • 1300 mesaj/gun: Grubu ucretli yapacagimi soyledigimde toplulugun aktifligi tavan yapti.

Topluluk konusunda hedefimi belirlemistim. Grup hem ucretli olacak hem de iceriye alimlar “neredeyse” kapali olacak. Neredeyse diyorum cunku bu grubun kapali kalmasindan ziyade kulturunun bozulmamasina ihtiyaci var. O nedenle her gun 3–8 yeni kisi ile bu kultur bozulmadan buyuyebilir diye dusunuyorum. (ki su anda Discord son 1 hafta haric $1/ay ucreti ile gunde 3–6 kisi arasinda buyuyor)

Son 1 hafta haric dedim cunku, bazi gunler 10–15 kisi topluluga katilmaya basladi. Bu iyi gibi gorunse de daha onceki yasadigim deneyimler toplulugun aitlik duygusunun toplam buyuklugunden daha onemli oldugunu bana ogretti. Bu nedenle buyumeyi yavaslatmak adina 500 uyeden sonra yeni gelenler icin uyelik ucretini $2'a ciakrtmayi planliyorum. Grubun hizli buyumesinden ziyade kulturunun saglam olmasi en buyuk onceligim.

Toplanan paranin nereye harcandigini (kesinlikle benim cebime degil) sonraki bolumlerde bulabilirsiniz.

Mentorlukler

Topluluk bireysel olarak Zekeriya’nin rol model olmasiyla ortaya cikti. Yani baska birisinin basarisini veya hic olmayan bir hikaye ortaya koyulmadi. Butun olay bizzat yasadigim bu zoruluklari baskasinin yasamasini istememem bu toplulugu dogurdu.

Toplulugu kurduktan sonra her gun kafamdaki dusunce nefesimin ne kadar uzun surece dayanacagiydi. Okudugum kadariyla tek kisiye bagli topluluklar her zaman olmeye mahkumlar. Cunku, tek kisinin enerjisi maalesef bir noktada tukenecegi kesin.

O halde ortada bir sistem olmali ve bu sistem kurucusu olmasa bile yasayabilmeli.

📺 4 Kisi ile Canli Mentorluk

Bu dogrultuda ilk olarak farkli mesleklere sahip ve daha onceden Upwork’te yer almayan 4 kisiye mentorluk vermeye basladim ve bu seanslarin tamamini kayit altina alarak bir YouTube video serisi cikardim.

Amacim “Upwork uzerinden ihracatin” herkes tarafindan yapilabilir oldugunu gostermekti. 4 kisiden 3'u ihracat yaparken 1 kisi, mevcut isinden vakit bulamadigi icin, ilk dolarini kazanamadi. Serinin sonunda cektigimiz kapanis videosunda da bu konunun detaylarini konustuk.

🐣 Upwork’te Ilk Isini Alanlar ile Sohbetler

Zevk alarak yayinladigim basarili serilerden biri de Upwork’te ilk isini alanlarin gonullu bir sekilde deneyimlerini aktardiklari YouTube serisi.

Bu seride simdiye kadar farkli deneyim ve sektorlerden tam 43 kisiyle ilk deneyimlerini konusmusuz. Bu kisiler artik kendi alanlarinda ve cevrelerinde dolar kazanan bir rol modeller ve yuku birlikte sirtlaniyoruz.

🧐 Henuz Ilk Isini Alamayanlar Mentorlugu

Toplulukta taslar yerine oturdukca hevesli ve cabalayan bazi kisilerin is alamamis olmasini darbogaz olarak gormeye basladim. Kucuk bir destek ile bu kisiler de ihracat yapmaya baslayacaklardi. Her Sali en az 10 basvuru yapmis ama henuz ilk isini alamamis kisilerle toplu mentorluk yapmaya basladik.

Bu arada sosyal medyalarda paylasmayacak bile olsam topluluk icindeki tum gorusmelerimi Zoom uzerinen kayit altina aliyorum ve unlisted olarak sadece topluluk ile paylasiyorum. Boylece o videoyu 5 kisi bile (ki ortalama 45–90 kisi izliyor) izlese olceklendigini dusunup zamanimi verimli kullandim diyebiliyorum.

Bu surecte YouTube en saglam ilk yoldasim oldu. Sadece ciddi icerikler barindiran kanalimin her gun tam 45 saat izleniyor. Bu durum beni daha cok video uretme konusunda muthis tesvik ediyor.

💭 Birebir Mentorluk

Denedigim ve basarisiz buldugum bir konuda birebir mentorlukler oldu. (gorsel temsili)

4 kisi ile ciktigimiz bu yolda beni en cok rahatsiz eden durum isin olceklenememesi. Ozellikle 50 bin kisiye ulasmayi planladigim icin bu yontem kesinlikle dogru secim olmayacak ve mevcut kisilerle surec tamamlandiginda bu fonksiyonu kapatacagim.

%100 Olceklenme = Video Egitimler

Toplulugun ilk 2 ayinda enerjimi en cok dusuren konularin basinda ayni sorunun defalarca ve defalarca sorulmasi geliyordu. Bu durum topluluk icinde aktif olan kisilerin de enerjilerinin cabucak sonmesine neden oluyordu. 2 hafta boyunca 3 gunde bir Slack’in basina oturup kesintisiz 9 saat boyunca mesaj cevapladigimi hatirliyorum. Sonrasinda canima tak etti ve 2 haftanin sonundaki Cumartesi gece 23:00'de baslayip sabah 5'de bitirdigim, kalitesinden de hic memnun kalmadigim, ama paylasmak zorunda oldugum egitimi yayina verdim.

YouTube Egitim Serisi

Bu egitim serisi tam anlamiyla hayatimi degistirdi. Cunku, bendeniz ilk defa olceklenebilir bir isin tadini aldim ve bireysel olarak ek zaman harcamadan insanlarin hayatlarina dokunmaya basladim.

Udemy Egitimi

Daha sonra ayni egitimin daha kisa versiyonunu Udemy’e ekledim. Neden daha kisa? Cunku, Udemy’de bir egitimi ucretsiz vermek isiyorsaniz 120 dakikadan daha kisa olmak zorunda. Su anda Udemy’de 5bin’den fazla ogrencim var.

Gelecek Planlari

Bu yaziyi 1 ay once yayinlamayi planliyordum ama gun 24 saat oldugu icin maalesef bugun sira geldi. O zamanlar Discord planlama asamasindaydi ama simdi merkezimiz oldu.

🥏 Discord Akisi

Asagidaki Tweet’i attigimda Discord henuz emekleme asamasindaydi. Simdi o kadar buyudu ve dallandi ki. Ona farkli bir yazida deginecegim. O zamana kadar kendin deneyimlemek istersen birlikteihracat.com adresinden giris yapabilirsin.

Discord’da ise yarayan bazi fonksiyonlar sunlar oldu:

  • Her kisinin yaninda parantez icinde Upwork’ten aldigi is sayisi yaziyor. Boylece hem deneyimleri bir cirpida gorebiliyoruz hem de yeni is alan varsa direkt gozumuze carpiyor.
  • Gruba ilk girenler eger kanallara yazmak istiyorlarsa ucretsiz egitim videolarini izlemek zorundalar. Bu durum grubun “bos” etkilesim sayisini bitirdi. Simdi icerideki her mesaj altin kiymetinde.
  • Freelancer hayati kanallari cok ciddi etkilesim aliyor. Insanlar bu toplulukta yalniz hissetmiyorlar.

📏 Yeni Egitim Serileri

33 videodan olusan egitim serisini cok dar zamanimda cekmeme ragmen benim hayatimi kurtaran en onemli enstrumanlardan biri oldu. Egitim serisi demekten ziyade deneyim paylasimi demek daha dogru olur aslinda.

Dusuk enerjili ve plansiz bu egitimin uzerine daha planli ve zaman ayirarak su konular uzerine egitimler cekmek istiyorum:

  • 60 soruda Upwork
  • Musteri iletisimi
  • Freelancer olmak

Bakalim ne zaman vakit bulabilecegim.

🤖 WhatsApp Chatbot

Insanlara farkli kanallardan ulasmaya calisiyorum. Chat bot bunlardan biri. 150 kisi basvurmasina ragmen henuz 4 kisiyle deneyebildim. Her telefonda WhatsApp’in olmasi ve soruna aninda cevap alabilmen en buyuk artilari olacak.

📒 E-book + Cheat Sheet

Video yerine okumayi sevenler icin bir e-kitap cikarmayi dusunuyorum. Buyuk ihtimal topluluk uyelerine ucretsiz olacak. Ne kadar olceklenir ve kopyalari ne kadar arkada dolasir bilemem ama denemek istedigim yollardan biri de e-book kanali.

🏓 Gamification

Bu yaziya basladigimda oyunlastirma planlarim arasindaydi ama simdi grup icinde kullanmaya basladik ve toplulugun en aktif kanallarindan biri oldu. Dolar kazanmak icin yarismak guzel olmaz mi?

⛄️ HERKES icin Ihracat

Neden lise ve universitede okuyanlar ihracat yapmasinlar ki? Amac miktar degil. Bu isin tadini alan bir daha birakamayacagi icin daha genc yasta $10 kazanan birisi uzun vadede nasil ihracat yaparim konusuna surekli kafa yoracak, ona gore okuyacak ve Ingilizce bilgisini gelistirecek.

Icinde bulundugumuz zaman diliminde artik omur boyu meslekler yok. Bu nedenle gencler kadar kendinden bu isin gectigini dusunenlere de ulasmamiz gerekiyor.

Ve beni en cok etkileyen mesaj acik ara bu oldu. Gormedigimiz ve bu isin faydasini ulastirdigimiz/ulastirabilecegimiz o kadar cok kisi var ki? Simdi bile tuylerim diken diken oldu.

🎠 Ihracat Simulasyonu

Beni en cok heyecanlandiran konu ne yalan soyleyeyim bu. Cok temel fonksiyonlarla Upwork’un simulasyonunu yazacagim ki, su anki gorusume gore, ihracat yapma onundeki geride kalan 2 darbogaz da bu sekilde cozulecek:

  • Profilimi inceler misin? Profilim nasil olsun? sorulari.
  • Bu ise nasil basvurayim? Cover letter’imi inceler misin? sorulari.

🇬🇧 Ingilizce

Ingilizce en buyuk kanayan yaralardan biri. Bu konuda internette sinirsiz kaynak var ama dolar kazanma muhabbeti ile birlikte yumurta kapiya tam anlamiyla dayaniyor. Iste bu noktada insanlara freelance calisma odakli Ingilizce destek de vermek istiyorum.

Tum bu fonksiyonlar ile birlikte:

  • Twitter’da beni takip ederek ihracataca heves duyacaksin.
  • Egitimler ile kafandaki sorularin %80'ine cevap alacaksin.
  • Topluluk ile kendini yalniz hissetmeyeceksin. YouTube kanalimda ilk defa is alanlarin heyecanini dinleyeceksin.
  • Ihracat simulasyonu ile daha ihracat yapmadan ihracat oyununu oynayacaksin. Topluluk sana takildigin noktada destek olacak.
  • Ingilizceni gelistireceksin.
  • Upwork’ten is almaya basladigin anda her turlu sorunda yaninda olacagiz. Gerekirse yaptigin is konusunda da destek bulacaksin.
  • Topluluk icinde paylasilan ve sana uygun olan isleri yaparak ek ihracat yapacaksin.

Kisisel kazanclarim

#birlikteihracat olusumuyla birlikte cok ciddi kisisel kazanimlarim oldu. Onlara da kisaca deginmek isterim.

Seffaflik

En buyuk kazanimim sosyal medya uzerinden tam seffaflikla calisabilmem oldu. Daha onceleri sosyal medyadan korkan ve sadece okuyan biri olarak onumdeki cok buyuk bir engeli astigimi hissediyorum.

En doyurucu beyin firtinalarini da Twitter’da yaptim. LinkedIn’de komple biraktim ve artik sadece Twitter’a odakliyim.

Asagidaki videoda yer alan herkesi Twitter’dan buldum mesela.

🧙‍♂️ Topluluk Yonetimi

Daha once ekip kurup yonettigim cok oldu AMA insanlari birebir tanimadigim ve yuzlerini gormedigim bir toplulugu nasil yonetebilirdim ki? “Ortak” duygulari anlamaya basladigim bir donemdeyim. Bu konuda henuz basarili degilim. Topluluk yonetmenin sifresini cozdugum an paylasacagim.

🍁 Ruzgarda Dik Durabilmek

Bu olusumda en cok zorlandigim konu dik durmak oldu. Ozellikle ilk 1 ayda tecrubesiz bir Zekeriya olarak kim ne derse tamam diyordum ve o tarafa dogru yoneliyordum.

Ruzgarda dik durabilmeyi artik icimin huzurlu olmasiyla ozdeslestiriyorum. Eger bir konuda icim rahatsa sonuna kadar gidiyorum. Eger beni rahatsiz eden bir konu varsa sorguluyorum.

Icimi bu toplulukta huzurlu kilan daha fazla kisinin ihracat yapmasi o nedenle ic sesime guvenebilecegimi dusunuyorum.

🐤 Zeynep’i Ornek Almak

En cok elestrildigim ve etrafimdan cok fazla insan kaybettiren ozelliklerimden biri cok fazla fikir degistirmem oldu. Bu konuda kizim Zeynep’i ornek aliyorum. Bir konu o an dikkatini cekti diye sonraki 5 dakika reseptorlerini yeni uyaranlara kapatmiyor. Eger yeni uyarici isine geliyorsa eskisini direkt birakiyor.

Asagidaki tweet’i attiktan 2 gun sonra vazgecmistim cunku toplulugun koklerinin saglam olmadigini attiktan sonra anlamistim.

Topluluk yonetmekle alakali en iyi ornekleri internette arastirdiginizda cok genel onerilerden oteye giden bir yaziyla karsilasmiyorsunuz. Bu nedenle bana yol gosteren kimse/dokuman olmadigi icin bizzat ogrenmekten baska carem yok. Guvendigim konuda sonuna kadar gittim ama koseyi donunce toplulugun faydasina olmadigini anladigim konularda da aninda geri adim attim. Toplulugun cikari icin o an ne idealse o tarafa dogru dumeni kirmaktan cekinmedim.

Onumuzdeki 5 senede aylik $500 yan gelir elde eden 50bin kisiye ulasmak istiyorum. O nedenle bu denemelerin hepsini olagan goruyorum.

🎯 Balon Rakama Degil Oze Odaklanmak

Etrafimda en cok woww efekti alan konular her zaman “topluluk buyuklugu” gibi balon rakamlar oldu. Bunu kirip oze odaklandigimda kendimle baristim.

Balon sayilar her zaman ucar, oz kalir. O nedenle Slack toplulugunu 2500 kisiden 500 kisiye kadar dusurdum. Su anda da Discord’da yaklasik 500 kisi var. Ve en onemli oz rakamimi ihracat yapan kisi olarak belirledim. Su anda da gunluk eforumu 6–7 saatten 1–2 saate indirip ayni ihracat yapan kisi sayisina ulasmayi hedefliyorum. Bu sekilde bu topluluk senelerce ayakta kalir ve binlerce aileye isik olur.

📈 Ulke Trendlerini Etkilemek

Burasi biraz egosal olacak ama ilk defa yasadigim bir duyguyu paylasmak istedim. Bir konuda ulkenin genel arama trendlerini 3 katina cikarmak bende “Daha fazlasini yapabilirim” duygusunu uyandirdi. Artik daha radikal kararlar alabiliyorum.

⌛️ Zaman Yonetimi

Asagida tipik gunumu gorebilirsiniz. Zamanimi dogru yonetmek “mecburen cok iyi olmak zorunda kaldigim” konu oldu. Simdiye kadar butun verimlilik yontemlerini denedim ama “mecbur kalmak” kadar iyi bir yontem kesfedemedim.

Ayni anda para kazanmak (2 aylik param vardi), toplulugu yonlendirmek (kalbim burada) ve ailemle vakit gecirmem gerekiyordu. Mecbur kaldim. Upwork’u de mecbur kaldigim icin kesfetmistim zaten.

👀 Odakli Calismak

Her gun onlarca farkli fikir duyuyor/dusunuyorum. Bu nedenle kolayca dikkatim dagilabiliyorDU. Bu dikkat daginikliklari ile ilgilendigimde bana ekstra efor ve tatminsizlik olarak geri dondu. Cunku, ne heves ettigim isi yapabildim hem de ana odagima yeterli vakit ayiramadigim icin mutsuz oldum.

Ornegin; fiziki urun ihracatina giris yaptim. Sikayetci degilim ama once servis ihracatini oturtmam gerekiyordu.

Toplulugun bilinirligini artirmak adina Tshirt isine girmek istedim.

Ankara anlasmasi ile ilgili bir oturum bile yaptim. Ama her biri benim icin dikkat daginikligi oldu.

💬 Cok Degerli Kisilerle Tanismak

10 senedir profesyonel olarak calisiyorum ama son 3 ayda tanidim kadar kaliteli insanla tanismadim. Neredeyse her firma icinden cok degerli kisileri tanimak bana cok buyuk sorumluluk yukluyor.

🤬 Negatif Algiyi Yikmak

“Enerjimi dusurmeyen” ama cok vaktimi alan sosyal medya konularinin basinda uzerimdeki negatif algi var. Bana ozel bir konu olmadigini biliyorum.

Benden once ihracat yontemlerini anlatan kisilerin “Dolar kazanan uzerinden Dolar kazanma” sevdasi yuzunden bu surece 0–5 geride basladigimin da farkindayim ama bu onyargiyi kabul ediyor ve kirmak icin elimden gelen cabayi sarfediyorum/sarfedecegim.

Asagidaki mesaj da bu on yargilardan biri. No-name Twitter hesaplarina ozellikle cevap vermeye calisiyorum cunku, ne kadar negatif olsalar da, duygularinda durust olduklarini dusunuyorum.

Bireysel olarak insiyatif aldim ve arkadam ne bir firma ne de bir olusum var. Dunyanin en pahali ulkelerinden birinde “aile olarak” geleli daha 1 sene olmadi ve kenarda 2 aylik yasam param var. Bu duruma ragmen bu toplulugun aidatindan para kazanma dusuncem yok. (Nasil para kazanmayi dusundugumu yazinin en sonunda paylastim.)

Yukaridaki paragrafi yazdim cunku insanlar hakli olarak sadece gorunen yuzumu yargiliyorlar. Arka plani bilmiyorlar ki bilmek zorunda da degiller. Zaten kimseyi “sen benim ne cektigimi biliyor musun?” demedim cunku bilse bu sozleri demeyecegine adim gibi eminim. Onemli olan beni hic tanimayan birinin bu toplulugu ve calismalari gordugunde aklinda temiz duygular uyandirabilmek ve topluluga dahil edebilmek. Iste bunu basardigimizda burasi amacina ulasacaktir. (Yukaridaki tweet’in altina topluluk uyeleri tarafindan yazilmis cevaplari okuyabilirsin)

Yeri gelmisken soyleyeyim; bu topluluk deneme-yanilma ile buyuyecek ve bu esnada kullanilacak tool’lara, part-time calisan kisilere veya danismanlara ucret verilmesi gerekiyor. Aidat ucreti sadece bu kanallara yani topluluga harcanacak. Aidatin bir diger guzelligi de artik iceri alimlar icin ayda 20 saat efor harcamiyoruz.

🧬 Neden ucretsiz yapiyorum?

Benim yaptigim isi ucretiyle yapan kisi ve kurumlari internette goruyorum. Ama ben ucretsiz yapiyorum. Neden mi?

  • En onemli nedeni deneme-yanilma yaklasimim. Eger ucretli olursa olceklenebilir faydayi bulmak adina bu kadar radikal kararlar alamam.
  • Yasadigim yerin cok pahali olmasi. Bu isten para kazanmak bana daha cok para kaybettiriyor.
  • Ana meslegim olan data analizi tarafinda alim gucu yuksek ulkelerdeki firmalarla calismayi daha az stresli buluyorum.
  • Daha fazla kisiye ulasmak istiyorum. $10000 ihracat yapan 100 kisi yerine $500 kazanan 50bin kisiye ulasmayi amacliyorum.
  • Odagim tamamen ihracat yapan kisiler oldugu icin bu konuda 2 yatirimci reddettim bile.

Tum bu “maddi” nedenlerden daha etkilisi ise butun arkadaslarimin/ailemin Turkiye’de yasamasi. TL’deki deger kaybini goruyoruz. Ihracati modern dunyanin kurtulus savasi olarak goruyorum. Yeni 10 yilda ayakta kalmak istiyorsak ihracat yapmak zorundayiz.

Yaklasimim her zaman bireyden topluma oldu. O nedenle toplumsal refah icin oncelikle bireyler ihracat yaparak ozgurlesmeli ve sonrasinda toplumu ozgurlestirmeli gorusum sabit. Sen dolar kazanirsan kosedeki bakkalda daha fazla harcama yaparsin. O da cocugu icin daha fazla harcama yapar. Kolektif olarak ihracat yaparsak ulke icindeki harcamalarimiz da artar. Boylece refah seviyemiz ve her gun karsilastigimiz kisilerin daha nezih insanlar olma orani da artar.

Bireysel ihracat ama toplumsal kazanc.

🛤️ Ideal Surec

8 Kasim 2020 tarihindeki Zekeriya’ya kafandaki ideal ve olceklenebilir topluluk nasil bir yerdir diye sorsam su cevabi alirdim:

  • Kesinlikle bir tool’a bagli olmali (Upwork simulasyonu)
  • Olceklenebilir araclarla bezenmeli (Video egitimler)
  • Topluluk otomasyona baglanmasi (Custom Discord botlari)
  • Tek bir odak etrafinda oyunlastirma olmali ve insanlar yarismali
  • Ucretli olmali ve sadece zamani, hevesi ve yetenegi olan kisiler iceride yer almali. Bu ucret ile profesyonel calisan kisilere sahip olmali.
  • Ana basari kriteri ihracat yapan kisi sayisi olmali. Bu metrikten geriye dogru planlanmali.

🔰 #birlikteihracat Toplulugu Nedir/Ne Degildir?

Nedir?

  • Ihracat yapan profesyoneller birbirlerine destek olacaklari bir platformdur.
  • Ihracat yapmanin incelikleri paylasilir. Upwork uzerinden is alirken ihtiyacin olan sorularian cevap alabilirsin.
  • Evde tek calisirken kendini yalniz hissetirmez.

Ne degildir?

  • Ihracat garantisi vermez.
  • Cabalamadan kolay yoldan para kazanma sozu vermez.
  • Sana egitim satmaz.
  • Sana is baglamaz.

💵 Peki Zekeriya Nasil Para Kazanacak?

Her hafta degismekle birlikte kafamda kurguladigim potansiyel para kazanma yontemlerim sunlar:

  • Topluluktan gelen ucret cok cuzzi ve tamami topluluk idaresi icin harcandigi icin onu gelir olarak gormuyorum.
  • Ihracat simulasyonunu Turkiye’de deneyip diger ulkelere ihrac etmeyi planliyorum.
  • Egitimleri/e-kitabi Ingilizce de hazirlayip ucretli hale getirecegim. Topluluga ucretsiz, diger ulkelere ucretli olacak.
  • 1 sene icinde Turkiye’deki en kaliteli freelancer’larla tanismayi umuyorum. Boylece her bir nis alanda ajanslar acip bu kisilere Upwork disindan da ek dolar kazandirmayi planliyorum. (Ornegini yaptim)
  • Ozellikle Ingiltere’de kaliteli ve referans olabilecegim kisileri soruyorlar. Bu topluluk yeterli buyukluge ulasirsa yurt disinda kaliteli is gucu arayan is verenlerle bu kitleyi bulusturabilirim.

Kisa bir reklam. Eger sen de bu hikayenin parcasi olmak istersen https://birlikteihracat.com/ linkinden topluluga dahil olabilirsin.

Vizemin uzatmasi icin gerekli belgeleri topladiktan sonra bu yaziya giristim ve simdi fark ettim 8 saatimi almis. Ebru ve Zeynep yuruyusteler. Bu yaziyi Twitter’de paylastiktan sonra, bugun Pazar olmasina ragmen, Avustralya’daki musterilerim icin calismaya baslayacagim cunku bu gece yarisi onlarin mesaisi baslayacak.

Bu ise ciddi sekilde egiliyorum. O nedenle her turlu destek/geri bildirim/sikayeti dinlemeye simdiden acigim. Bana Twitter’den veya topluluk icinden ulasabilirsiniz. Mesajlara gec donersem lutfen kusura bakma.

Bu uzun yazinin gercek yazarlari 3 kisi. Onlari da asagiya ilistirdim.

Sevgiler.

--

--